ΟΜΙΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (Ο.Ι.Ε.Ε.) 

ASSOCIATON FOR HISTORY EDUCATION IN GREECE (A.H.E-G.)

Ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα (Ο.Ι.Ε.Ε.) / Association for History Education in Greece (A.H.Ed.G) είναι μια επιστημονική ένωση που ιδρύθηκε το 2018 από 50 μέλη – εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων που υπηρετούν την ιστορική εκπαίδευση.

Σκοπός μας είναι η ανάπτυξη ερευνητικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η επιστημονική συνεργασία και συμμετοχή σε ερευνητικά διακρατικά προγράμματα, καθώς και ο διάλογος στην Ελλάδα και διεθνώς για την προώθηση των αρχών και μεθόδων της ιστορικής έρευνας και της διδασκαλίας της ιστορίας και την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης ιστορικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο.

Σε ποιους απευθυνόμαστε

Ο Όμιλος απευθύνεται σε Έλληνες επιστήμονες εκπαιδευτικούς και ερευνητές, που ασχολούνται με την έρευνα στην ευρεία περιοχή της Ιστορίας με έμφαση στη Διδασκαλία της Ιστορίας και που ενδιαφέρονται για τις διαδικασίες ιστορικής κατανόησης και μάθησης, τις επιδράσεις της Δημόσιας Ιστορίας, για την ανάπτυξη διδακτικών μεθόδων και πρακτικών που στοχεύουν στον ιστορικό γραμματισμό των μαθητών, καθώς και όσους διδάσκουν το μάθημα της Ιστορίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Η δράση μας

Ο Όμιλος έχει ήδη ξεκινήσει τη δράση του συγκροτημένα, και έχει γίνει αποδεκτός ως μέλος στη EUROCLIO (European Association of History Education) από τον Απρίλιο 2018.

Η πρώτη επιστημονική διημερίδα του Ομίλου, με θέμα: «Η Κλειώ πάει σχολείο. Η διδασκαλία της ιστορίας και η δημόσια παιδαγωγική», πραγματοποιείται στις 9 και 10  Νοεμβρίου 2018, στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων. Το αναλυτικό πρόγραμμα είναι αναρτημένο στη στήλη «Νέα – Ανακοινώσεις».

Οργανωτική Δομή της Ο.Ι.Ε.Ε. / A.H.E.G

  • Γενική Συνέλευση
  • Διοικητικό Συμβούλιο
  • Ελεγκτική Επιτροπή

Πιστεύουμε ότι εκφράζουμε και εκπροσωπούμε πολύ περισσότερους εκπαιδευτικούς σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, γι’ αυτό και καλούμε κάθε ενδιαφερόμενο εκπαιδευτικό να παρακολουθήσει τις δράσεις μας και να μας ενισχύσει με την παρουσία του.

ΟΙΕΕ- Ισότητα φύλων

Στον Όμιλο για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα πιστεύουμε ακράδαντα ότι το φύλο είναι ένας από τους κύριους παράγοντες υποκειμενοποίησης και κοινωνικής  ταξινόμησης  καθώς διαμορφώνει κοινωνικές σχέσεις και πρακτικές. Η έννοια της έμφυλης ισότητας εδράζεται στις θεμελιώδεις αρχές των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και της κοινωνικής δικαιοσύνης.

Η έμφυλη ισότητα είναι καθολικό δικαίωμα που επικυρώνεται από Διεθνείς Συνθήκες[1], τη Διακήρυξη και Πλατφόρμα Δράσης του Πεκίνου, τη Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την πρόληψη και την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας[2], από τις συμβάσεις διεθνών οργανώσεων εργασίας, με ρυθμίσεις τόσο για την προστασία της μητρότητας όσο και για τη διευκόλυνση της απασχολησιμότητας για τους εργαζόμενους/ες με οικογενειακές ευθύνες, από τις Συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προώθηση της ισότητας των φύλων στο χώρο εργασίας και στην απασχόληση.  Η επικύρωση της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης, σχετικά με τη βία κατά των γυναικών και την ενδοοικογενειακή βία, αποτελεί ορόσημο στις τελευταίες εθνικές δεσμεύσεις για την έμφυλη ισότητα. Η Σύμβαση είναι το πρώτο νομικά δεσμευτικό διεθνές κείμενο που καθορίζει κριτήρια για την πρόληψη της έμφυλης βίας και ταυτόχρονα ζητεί να συμπεριληφθεί η βία κατά των γυναικών στον κατάλογο των αναγνωρισμένων εγκλημάτων της [3]Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σε επίπεδο  Εθνικού Δικαίου, το Ελληνικό Σύνταγμα εγγυάται την ισότητα των φύλων στο άρθρο 2, ως εξής: «Έλληνες άνδρες και γυναίκες έχουν ίσα δικαιώματα και ίσες υποχρεώσεις», ενώ το άρθρο 116 παρ.2 επιτρέπει την εφαρμογή θετικών μέτρων για την προώθηση της έμφυλης ισότητας.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα «Horizon Europe», το νέο πλαίσιο έρευνας και καινοτομίας (2021-2027) του Συμβουλίου της Ευρώπης, η  ισότητα των φύλων  είναι γενική αρχή.  Επιπλέον, η ισότητα στην εκπαίδευση είναι βασική προτεραιότητα για την UNESCO, η οποία διαμόρφωσε τη στρατηγική για την έμφυλη ισότητα στην εκπαίδευση (2019-2025).[4] Επίσης, το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο για την Ισότητα των Φύλων τονίζει ότι «η γνώση αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία οι μελλοντικές γενιές θα οικοδομήσουν τις κοινωνίες τους. Έχει μεγάλη σημασία η γνώση που παράγεται από την έρευνα, η οποία μεταφέρεται μέσω της εκπαίδευσης, να είναι απαλλαγμένη από προκαταλήψεις λόγω φύλου” . [5]

Ο  Ο.Ι.Ε.Ε., ως μέλος της Euroclio ενθαρρύνει τα μέλη του, τους συναδέλφους  και τους/τις  μαθητές/-τριες  να συμμετέχουν σε καλές πρακτικές που καταπολεμούν τις διακρίσεις λόγω φύλου, όπως είναι οι «Περιπέτειες βιβλίου» [6] της Euroclio ή να εξερευνούν την πολιτισμική κληρονομιά της LGBTQ+ κοινότητας στην Europeana[7].

Ως Ο.Ι.Ε.Ε. επιδιώκουμε την  ένταξη της οπτικής  του φύλου στην ιστορική έρευνα  και στις εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. Μεταξύ των σημαντικότερων προτεραιοτήτων μας είναι η εξάλειψη της έμφυλης ασυμμετρίας,  ο περιορισμός των  κοινωνικοοικονομικών ανισοτήτων και των διακρίσεων  λόγω φύλου, σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο του προγράμματος «Horizon Europe». Πιστεύουμε ακράδαντα ότι το κοινωνικό φαινόμενο της σεξουαλικής παρενόχλησης είναι απαράδεκτο και τραυματίζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.  Επιπλέον, ως Ο.Ι.Ε.Ε.,  δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση  στη διασφάλιση της ισόρροπης εκπροσώπησης των φύλων μεταξύ των μελών μας  και,  προκειμένου να ενισχυθεί  η ισότητα των φύλων χωρίς αποκλεισμούς, δίνουμε στα μέλη μας τη δυνατότητα αυτοπροσδιορισμού σύμφωνα με τρεις ταυτότητες φύλου: γυναίκα, άνδρας, μη δυαδική (non binary).

Διευκολύνοντας την πρόοδο στην ενσωμάτωση της οπτικής του φύλου στα σεμινάριά μας, ως  Ο.Ι.Ε.Ε. διοργανώνουμε εκπαιδευτικές δράσεις στις οποίες χρησιμοποιείται ουδέτερη ως προς το φύλο γλώσσα και εστιάζουμε στην ενίσχυση της ισότητας των φύλων μέσω (και) της χρήσης της φεμινιστικής παιδαγωγικής.  Στο πλαίσιο αυτό, τον Νοέμβριο του 2020 διοργανώσαμε σεμινάριο για το Φύλο ως κατηγορία στην ιστορική ανάλυση, με τίτλο «Φυλο-μετρώντας την Ιστορία», στο οποίο ήταν προσκεκλημένη, μεταξύ άλλων,  η κ. Μαίρη Λεοντσίνη, πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας Φύλων του Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι εισηγήτριες  υποστήριξαν εμφαντικά ότι η μελέτη του φύλου δεν χρησιμεύει μόνο στην κατανόηση της  Ιστορίας των Γυναικών αλλά και όλης της Ιστορίας.

Στον  Ο.Ι.Ε.Ε. προωθούμε την ισότιμη πρόσβαση στα σεμινάριά μας και στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό μας στοχεύουμε σε περισσότερα σεμινάρια και δράσεις συμπεριληπτικής εκπαίδευσης τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.  Η κουλτούρα συνεργασίας μας διαμορφώνεται μέσα από πεποιθήσεις, συναισθήματα, προσδοκίες, πρακτικές και σχέσεις μεταξύ των μελών μας  που παρέχουν ένα ασφαλές πλαίσιο  εξάλειψης  των έμφυλων στερεοτύπων

[1] Ν. 2462/1997, ΦΕΚ Α/25/1997

[2] Νόμος 4531/2018, ΦΕΚ 62/Α/5.4.2018

[3] Νόμος 4531/2018 (ΦΕΚ 62/Α/5.4.2018

[4] https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369000

[5] EIGE (2016). Ισότητα των φύλων στον ακαδημαϊκό χώρο και την έρευνα. ΕΡΓΑΛΕΊΟ ΓΡΑΝΑΖΙΏΝ. Λουξεμβούργο: ΕΕ
Υπηρεσία Εκδόσεων.
https://eige.europa.eu/gender-mainstreaming/toolkits/gea

[6] https://www.annalindhfoundation.org/resources/good-practices/book-adventures

[7] https://www.europeana.eu/en/galleries/lgbtq-plus-lives-and-queer-heritage

AHEG-Gender equality

In A.H.E.G. we strongly believe that gender,as the main factor of subject differentiation and classification, shapessocial relations and practices  and that the concept of gender equality is based on human rights principles and social justice.

Gender equality is a universal right ratified by International Treaties[1], the Beijing
Declaration and Platform for Action,the Council of Europe
Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence[2],by International Labour Organization Conventions, with
arrangements for maternity protection and facilitation of employability for workers withfamily responsibilities,by European Union Treaties and by European Regulations and European CommunityDirectives for the promotion of gender equality in the workplace and employment. The ratification of the Istanbul Convention[3] regarding violence against women and domesticviolence, hasbeen a milestone in the latest national commitments to gender equality. The Convention is thefirst legally binding international text which sets out criteria for the prevention of gender-based violence and at the same time calls for violence against women to be included in thelist of recognised crimes of the European Union.

At the level of National Law, the Greek Constitution guarantees gender equality in Articlepar. 2, as follows: “Greek men and women have equal rights and equal obligations“,whileArticle 116 par. 2 allows the implementation of positive measures topromote gender equality. The ratification of the Istanbul Convention[4] regarding violence against women and domesticviolence, hasbeen a milestone in the latest national commitments to gender equality. The Convention is thefirst legally binding international text which sets out criteria for the prevention of gender-based violence and at the same time calls for violence against women to be included in thelist of recognised crimes of the European Union.

According to Horizon Europe, the new framework for Research and Innovation (2021-2027) of the Council of Europe, gender equality is a cross-cutting principle.Furthermore, gender equality in education is a key priority for UNESCO, which formulated theStrategy for Gender Equality in and through Education (2019-2025)[5].

The European Institute for Gender Equality stresses that “knowledge constitutes the basis upon which future generations are going to build their societies. It is of great importance that research-produced knowledge, transferred through education, is free of gender bias” [6]. Therefore, A.H.E.G as member of Euroclio engourages our members, our colleagues and school children to participate in good practices that are combatting gender discrimination, such as “Book Adventures” [7] or to explore LGTBQ+ heritage in Europeana [8].

A.H.E.G.  aims to intergrade the gender dimension into history research and educational approaches. Among our most important priorities is the desegregation of gender inequality, socio-economic inequalities and sexual discrimination, according to the regulatory framework of Horizon Europe. We strongly believe that the social phenomenon of sexual harassment is inacceptable as it traumatizes human dignity.Furthermore A.H.E.G. pays particular attention to ensure gender balance among its members and also, in order to the development of inclusive gender equality, we give to our members the possibility to self-identification according to three gender identifications: woman, man, non-binary.Facilitating progress in integrating the gender dimension into our seminars, A.H.E.G. organizes educational actions in which we use gender-neutral language and we focus in strengthening gender equality through feminist pedagogical tools.In this context, in November 2020 A.H.E.G.  organized a seminar about Gender as a category in historical analysis where the lectures, among them Ms Mary Leontsini, the President of the Gender Equality Committee of the University of Athens, argued that studying gender not only explains women’s history but all history as well.

A.H.E.G.  promotes equal access to our seminars and in our long-term planning we aim at inclusive educational seminars and actions.Our organizational culture is made up
of beliefs, assumptions, emotions, expectations, practices, and relations amongst our members that provideattenuation of  gender stereotypes in primary and secondary education in Greece.

[1]Law No. 2462/1997, Government Gazette Α/25/1997

[2]Law No. 4531/2018, Government Gazette 62/Α/5.4.2018

[3] Law No. 4531/2018 (Government Gazette 62/Α/5.4.2018

[4] Law No. 4531/2018 (Government Gazette 62/Α/5.4.2018

[5]https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369000

[6]EIGE (2016). Gender Equality in Academia and Research. GEAR tool. Luxembourg: EU
Publications Office. https://eige.europa.eu/gender-mainstreaming/toolkits/gea

[7]https://www.annalindhfoundation.org/resources/good-practices/book-adventures

[8] https://www.europeana.eu/en/galleries/lgbtq-plus-lives-and-queer-heritage